Mine 13 verste reiseøyeblikk i 2013

eventyrlystne Kate består av tilknyttede lenker. Hvis du kjøper gjennom disse koblingene, vil jeg tjene en provisjon uten ekstra kostnad for deg. Takk!

Del på Twitter
Del på Facebook
Del på Pinterest
Del på e -post

Vel, du har hørt om mine beste reiseøyeblikk og favoritt nye destinasjoner i 2013 … men året vil ikke være komplett før jeg deler de verste øyeblikkene. De forferdelige øyeblikkene. De stressende øyeblikkene. De motbydelige øyeblikkene.

Hvis du er klar til å høre om oppkast, svette og ukontrollerbar farting, har du kommet til det ideelle stedet. Her er mine 13 verste reiseøyeblikk i 2013!

Puking i det fantastiske toskanske landskapet

Å, Toscana. Landet med bølgende grønne åser punktert med perfekt dannede sypresstrær og steinvillaer sto i generasjoner. Vakker, tidløs og en destinasjon du trenger å sjekke ut en gang i løpet av livet. Men med alle de svingete veiene er det ikke det beste målet når du lider av bevegelsessyke.

Jeg kjempet mot bevegelsessyke igjen i år – og vant normalt. Jeg vant på båten til Koh Phayam. Jeg vant på bussen i fjellene i Kosovo. Jeg vant i teatret under tyngdekraften.

Jeg tapte i Toscana. Jeg løp ut av varebilen og puket på landskapene som er udødeliggjort av mestrene i renessansen.

Blir fast over natten i Kina

Jeg var så fornøyd med å få super-billige flyreiser fra Dubai til Tokyo for bare 280 dollar på Kina østlige. Jada, det hadde stopp i Kunming og Shanghai, men første stopp var bare et stopp, ikke en bryter. Hva kan skje?

Vi vil. Vi landet i Kunming og de kunngjorde at noe hadde brutt på flyet og avlyst påfølgende flyvninger. Og du har ikke sett sinte flypassasjerer før du har sett sinte kinesiske flyselskapspassasjerer. Det var skrikende. Det var spyttet. Ting ble kastet.

Det ble verst – da jeg prøvde å bestille en annen flytur, en hvilken som helst flytur, var det så vanskelig å finne en ansatt som faktisk kunne snakke engelsk og som ville ta hensyn til meg i mye mer enn ti sekunder!

Heldigvis fikk jeg fly til Pudong flyplass i Shanghai, hvor mye mer engelsk snakkes, og flyselskapet satte meg opp på et hotell for natten (og jeg forlot flyplassen, så teknisk sett sjekket jeg ut Kina …?). Dessverre indikerte det at jeg mistet en hel dag i Japan da jeg hadde noen dager der til å begynne med.

Lærdom: Jeg flyr aldri internasjonalt gjennom Kina igjen med mindre det er Beijing, Shanghai eller Hong Kong.

Bli utpresset i Kambodsja

Sannsynligvis den største sjokkeren i år er 180 jeg gjorde på Kambodsja. Etter utsjekkingene mine i 2010 og 2011 var det et av de tre beste favorittlandene mine. Etter årets besøk har jeg ikke noe ønske om å komme tilbake. Noensinne.

I løpet av noen uker ble en kamerat av oss ranet i to forskjellige byer. En kamerat av en venn ble nesten voldtatt av en motorsykkelsjåfør. Jeg hørte rapporter om hyppige drikkespikinger i Sihanoukville, et sted hvor forbrytelsen har styrket seg til det punktet hvor en arbeidsgruppe ble opprettet for å varsle turister om farene. En venn så en ryggsekk stjålet av en kvinnes rygg av en motorsykkelsjåfør.

Det føltes som om jeg var midt i en kambodsjansk kriminalitetsbølge. Jeg publiserte et innlegg om disse opplevelsene mens jeg fortsatt er i Kambodsja, og det innlegget er nå sannsynligvis det mest kontroversielle innlegget jeg har publisert her.

Dager etter publisering kom mye mer informasjon ut. Phnom Penhs hovedadvokat avslørte at kriminalitet i Kambodsja økte år over år – men beskyldte lokale demonstranter og ikke ville gi ut visse tall. Deretter fant jeg ut at den britiske regjeringen nå rapporterer en økt mengde kriminalitet mot britiske statsborgere i Phnom Penh og Sihanoukville i 2013.

Men hvis min erfaring med Kambodsja koker ned til et eneste øyeblikk, var det da jeg droppet telefonen min ut av tuk-tuk utenfor Kampot-et veldig dumt skritt fra min side-og mannen som plukket den opp, ville ikke gi den tilbake til meg med mindre jeg betalte ham $ 200.

Etter å ha veid situasjonen, betalte jeg ham $ 200 for min egen telefon.

Flommen i Korea

For å gjøre det fra Seoul til Darwin på en enkelt dag, måtte jeg ta en super-tidlig flytur fra Incheon flyplass. For å gjøre det i tide, måtte jeg lage 5:37 -toget. Akkurat som jeg forberedte meg på å dra klokka 05:15, begynte det uventet å helle – vanskeligere enn nesten hver regnvær jeg noen gang har sett.

Bøtter strømmet rett ned på meg. Gatene var en ankel-dyp elv.

Korea er et land som holder åpent sent – alle er fremdeles ute klokken 05:37. Følgelig var det ingen måte i helvete at jeg kunne få en drosje. Jeg brukte 15 minutter på å sprint gjennom regnet og ble gjennomvåt – både på meg og i posene mine. Vann kom faktisk inn i kamobjektivet mitt.

Og så kom jeg til t -banestasjonen og fant ut at jeg hadde gått glipp av det første toget, og dermed nesten savnet flyet mitt. Alle klærne mine inne i posene var gjennomvåt, og de tilbrakte mye mer enn 15 timer i transitt. Alt luktet sjofelt. Jeg hadde ikke tid til å vaske noe før vår tre-dagers campingtur i det nordlige territoriet, så jeg endte opp med å bruke stinkende, gjennomvåt klutng i flere dager.

110-graders togbilen i Bulgaria

I sommer tok jeg noen av de beste togturene i livet mitt (vel, ikke de beste, men noen av de beste!) Ved å bruke Eurail -passet mitt (å være over 26 år, indikerer du at du automatisk i første klasse!). Og så var det den verste: Veliko Tarnovo, Bulgaria, til Bucuresti, Romania. Toget var gammelt, falt fra hverandre, og hadde et skarpt, grufullt toalett. Det var ikke vann eller mat om bord. Men det verste var at temperaturen var rundt 110 grader (43 c) inne.

På kort tid stekte jeg, dekket med en glans av svette, og jeg brast i gråt, hulket alene i en togbil i løpet av neste time. Det var bare for mye. Det var ingen vei ut. Jeg satt fast i den ovnen uten lettelse de neste syv timene.

Det var et av de laveste punktene mine i nyere minne, og en av de verste reiseopplevelsene jeg noensinne har hatt. Når det er sagt … ble det til en av de beste artiklene mine som noen gang er skrevet.

Matforgiftning i Siem Reap

Da jeg først dro til Asia, fortalte alle at jeg ville bli syk av maten på et tidspunkt. Jeg var forberedt – og så skjedde det aldri. I mye mer enn tre år reiste jeg verden rundt og hadde ingen problemer.

Inntil det rare glasset vann i Siem høster. Den første muggen med vann var fin – normalt renset vann. Den andre muggen var ikke normal. Den hadde en tekstur. Det smakte kornete. Jeg hadde noen få slurker og tok en beslutning om å stoppe, men skaden hadde blitt gjort. 36 timer senere våknet jeg opp til det siste du vil oppleve mens du reiser. Det var en symfoni.

Sannsynligvis er den beste delen av dette da jeg dro til apoteket og ba farmasøyten om noe for matforgiftning, og hun svarte høyt med: “Du har dia-reh?”, Som den middelaldrende amerikanske damen bak meg i kø tok som som En signal å være med på, “Å, du har diaré? Jeg har også diaré! Har du vondt i hodet? Jeg har hodepine.” Sukk…

Et hode forkjølelse i Paris

Det høres ikke så ille ut med det første. Forkjølelse er ikke så stor avtale. Selv om de er midt på sommeren og på din første dag av en tur rundt i verden.

Men … Paris. Paris er et av favorittstedene mine i verden å spise, og jeg hadde mistet luktesansen. Og jeg var bare der i fem dager!

Alt kjøttet. alle ostene. alle pannekaker. De smakte som ingenting.

Heldigvis fikk jeg luktesansen min delvis akkurat i tide til Paris -piknik, og en dose indisk mat ryddet senere bihulene mine tilbake til det normale.

Platen med sydende koreansk blekksprut

Når det gjelder bestilling av mat, er det litt av en utfordring i Korea. Menyer har sjelden bilder (i motsetning til Japan), mat er normalt ikke utstilt i restauranten, og engelsk blir ikke mye omtalt i eldre generasjoner. Jeg gjorde mye gestikulerende for mat andre kunder spiste.

Og en dag fikk jeg en gigantisk stekepanne med sydende krydret blekksprut, hver tentakel som vrir seg over den åpne flammen.

Nå – jeg liker blekksprut. Jeg liker å sizling. Jeg liker krydret. Jeg hadde et problem med en av krydderne, men: nudler dryppet i majones.

Majones er en av få matvarer (sammen med sveitsisk ost, søte pickles og rå løk) som jeg bare ikke kan konsumere uten å ville kaste opp. Så naturlig nok unngikk jeg nudlene og bare lastet opp salaten min med vanlig blekksprut.

Å, kjære Gud. Så, så krydret. For krydret.

Men det var det vi spiste, og vi hadde betalt mye for det, så jeg fortsatte å spise.

Jeg drakk vann. Jeg spiste gulrøttene på siden. Men den krydret blekkspruten fikk magen til å vri i terror, akkurat som de blekksprut -tentaklene vrir seg over grillen.

Jeg tilbrakte resten av natten på å holde magen og tvinge meg til iskrem. Det viser seg at det var en grunn til de majonesnudlene – de beskyttet magen mot krydderet!

Lopper

I Korea begynte jeg å få det som så ut som myggbitt. Jeg skjønte snart at de var elveblest, og de svulmet, koblet sammen og dekket betydelige deler av kroppen min, bare gikk ned da jeg tok en antihistamin. Jeg begynte å kalle dem lopper, da jeg kaller noe kløende lopper. Da ble ting verre – leppen min svulmet opp noen ganger.

Jeg aner fortsatt ikke hvorfor. Jeg er ikke allergisk mot noe jeg vet om.

Jeg så tre leger (og i prosessen lærte at australske leger ser ut som Kenny G og introduserer seg med fornavn). Hver gang fikk jeg ganske mye beskjed om å vente på det og ta litt prednison hvis det noen gang ble veldig ille.

Lopperene roet seg betydelig ned, men ikke helt. I disse dager, hvis de noen gang dukker opp, holder de seg bittesmå og forsvinner i løpet av 30 minutter.

Mangler toget mitt i Bologna

Hvordan gjør en reisende på heltid en så rudimentær feil som å savne et tog som hun ikke har råd til å gå glipp av?

Fordi Italia.

Det var den siste dagen i Blogville Emilia-Romagna 2013. Nick og hans kollega fra Emilia-Romagna turisme gjaldt å legge ned leiligheten. Jeg måtte ta et tog klokka 2:04, og det var omtrent 1:00. Jeg planla å ta tak i en endelig cappuccino på Kamit Espress og dra til stasjonen, og så spurte Nick om jeg villeFå tak i en siste lunsj på Osteria Dell’orsa. En av favorittrestaurantene mine i Bologna. Selvsagt gjorde jeg det!

Og det er der fordi Italia blir med. Måltider i Italia er ren glede, spesielt i Emilia-Romagna. Vi likte fantastisk pasta, drakk vin, snakket om Italia og reiser, likte selskap som gamle venner og nye venner, og ga anbefalinger til de amerikanske turistene ved neste bord, og selvfølgelig ville jeg ha en Caffe …

Og så skimtet jeg på telefonen min og OMG 1:40.

Vi sprang ut i handling. De kalte meg en drosje. Disse togene er vanligvis sent, jeg hadde det bra … og til tross for min beste innsats, savnet jeg toget med to minutter.

Vanligvis hadde dette vært greit. Det var bare det at jeg trengte å lage det nøyaktige toget i kjøp for å lage en serie forbindelser som tok meg helt tilbake til Bangkok. Jeg hadde tenkt å savne mine ikke -refunderbare, uforanderlige flyvninger.

Jeg ringte Nick for å gi ham beskjed, og kom deretter på telefonen med British Airways, og prøvde å se om jeg kunne bruke milene mine på den sprøeste måten som mulig (British Airways Avios er best for kortdistansefly, men dyrt for langdyr), Da Nick brast inn og med toglinjen, fant ansatte ut at fordi jeg flyr fra Linate flyplass, ikke Malpensa, kunne jeg faktisk ta neste tog og fremdeles være i tide, med tanke på at jeg kunne gå av på et annet stoppideal i nærheten av den flyplassen.

PUH. Nick reddet meg den dagen. Jeg var faktisk tidlig for flyet mitt!

Influensa eller hva det var i Koh Phayam

Dagen etter at jeg ankom øya Koh Phayam, våknet jeg sykere enn jeg hadde vært på lenge. Glem matforgiftningen i Kambodsja – det var ingenting i forhold til hva jeg hadde i Phayam. Jeg løp konstant til toalettet. Jeg gjorde vondt overalt. Jeg kunne ikke stå i mye mer enn 30 sekunder. Jeg kunne ikke engang sitte opp.

Jeg brukte bokstavelig talt dagen på å vri og stønne, stønnet og vridd. Det var alvorlig stygt.

Heldigvis gikk feilen raskt gjennom meg, og jeg følte meg god nok til å utforske øya dagen etter … men uventet kunne jeg ikke slutte å fartre.

Freelancer’s Nightmare

Hvis du planlegger å komme til frilansing av noe slag, vet du dette: Du vil ikke alltid bli betalt på en riktig måte. Faktisk vil du vanligvis ikke få betalt i tide. Ja, det er kontrakter, og de må teoretisk sikre deg, men hvis selskapet betaler deg ikke kan få pengene til deg, kontrakt eller ikke, hvis de ikke har det, har du ikke det.

(Min favoritt unnskyldning etter at jeg ikke har fått betalt etter å ha skrevet en bymuide for et nettsted? “Vel, vi behandler bare betalinger på torsdager, så teknisk sett er betalingen din bare fire dager for sent, ikke fire uker for sent.” Jeg gjør ikke dette opp .)

Det er en realitet i virksomheten, og hvis du har nok prosjekter i rørledningen, har du normalt nok betalinger som kommer inn ofte til å gjøre opp for de som ikke gjør det.

Men hva skjer hvis alle ikke betaler i tide?

Det skjedde med meg i sommer.

Jeg kom til et punkt hvor jeg hadde gått gjennom sikkerhetskopieringene mine, var nede på $ 181 på sjekkekontoen min med $ 176 Student Finance -betalingen planlagt på dager, og ble skyldt $ 9.461.05 fra forskjellige kunder. Det var en av de mest skumle situasjonene jeg har vært i å vurdere at begynnelsen av reiseloggen og reiseskrivingskarrieren.

Og så kom en betaling inn – en stor en. og en til. og en til. og en til. Jeg gledet meg. (Selv om jeg fremdeles jobber med å få en av disse betalingene, hvis du kan tro det.)

Siden sommeren har jeg landet noen få langsiktige skrivejobber som betaler meg nok hver måned til å dekke mange av utgiftene mine, gi meg regelmessige inntekter og forhåpentligvis hindre meg i å komme inn i denne situasjonen igjen.

Men likevel – disse øyeblikkene var ikke så ille i ettertid.

Jeg gjør denne listen for å vise deg at reiser ikke er en ubegrenset parade av de beste dagene og glade øyeblikk. Det er stygt, det er ubehagelig, det er ensomt. Det å føle på denne måten indikerer ikke at du er en fiasko fordi dette er livet, og selvfølgelig reiser er fylt med fryktelige øyeblikk, akkurat som livet er.